Dersin Adı
|
Sağlık Ekonomisine Giriş
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta)
|
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
|
Yerel Kredi
|
AKTS
|
ECON 140
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar)
|
Yok
|
Dersin Dili
|
İngilizce
|
Dersin Türü
|
Zorunlu
|
Dersin Düzeyi
|
Lisans
|
Dersin Veriliş Şekli
|
- |
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
|
- |
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu
|
-
|
Dersin Koordinatörü
|
|
Öğretim Eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı(ları)
|
- |
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı sağlık hizmetlerinin sunumunu ve sağlık sistemindeki sorunları ekonomik teori ve araçlarla giriş düzeyinde incelemektir. |
Öğrenme Çıktıları
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Ekonominin temel araçlarını tanımlayabileceklerdir
- Sağlık ekonomisi literatürünü ders içerikleri çerçevesinde detaylı şekilde araştırabileceklerdir
- Çeşitli sağlık sistemlerindeki güncel problemlerin sebeplerini açıklayabileceklerdir
- Sağlık politikalarının ve reformlarının ekonomik boyutunu yorumlayabileceklerdir.
- Mikroekonomik araçları sağlık piyasasına uygulanabileceklerdir
|
Ders Tanımı
|
Bu ders, sağlık ve tıbbi bakım piyasalarının analizine ekonomik bir bakış sağlar. Ders, sağlık üretimi, tıbbi bakım üretim ve tüketimi, sağlık ve zenginlik arasındaki ilişki, sağlık piyasalarının işleyişi ve sağlık sigortalarını incelemektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
|
|
|
Temel Ders |
|
Uzmanlık/Alan Dersleri |
|
Destek Dersleri |
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
|
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Sağlık Ekonomisinin Temel Kavramları ve Mikroekonomik Araçlar |
Sağlık Ekonomisi 1. bölüm |
2 |
Sağlık Ekonomisinin Temel Kavramları ve Mikroekonomik Araçlar |
Sağlık Ekonomisi 1. bölüm |
3 |
Sağlık Üretim Fonksiyonu |
Sağlık Ekonomisi 2. ve 3. bölüm |
4 |
Sağlık Hizmetlerine Talep |
Sağlık Ekonomisi 4. bölüm |
5 |
Sağlık Hizmetleri Talebinin Uygulamaları |
Sağlık Ekonomisi 5. bölüm |
6 |
Sağlık Hizmetleri Talebinin Uygulamaları |
Sağlık Ekonomisi 5. bölüm |
7 |
Sağlık Hizmetleri Arzı |
Sağlık Ekonomisi 6. ve 7. bölüm |
8 |
Sağlık Hizmetleri Arzı |
Sağlık Ekonomisi 8. ve 9. bölüm |
9 |
Ara Sınav |
|
10 |
Türkiye’de Sağlık Sisteminin Genel Bir Değerlendirmesi |
|
11 |
Türkiye’de Sağlık Sisteminin Genel Bir Değerlendirmesi ve Küresel Karşılaştırma |
|
12 |
Sağlık Teknolojileri Değerlendirmesine Giriş (HTA) |
|
13 |
Sağlık Hizmetleri Değerlendirmelerinin Uygulamaları ve Sağlık Hizmetleri Politikaları (yerel ve küresel karşılaştırması) |
|
14 |
Sağlık Ekonomisi ve Endüstrisinde Mega Trendler |
|
15 |
Final Sınavı için Dönemin Gözden Geçirilmesi |
|
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı
|
Health Economics, Second Edition by Frank A. Sloan and Chee-Ruey Hsieh. The MIT Press, 2016.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller
|
Sönmez, Mustafa. (2011). Paran Kadar Sağlık Türkiye’de Sağlığın Ticarileşmesi. Yordam Kitap.
The Handbook of Health Economics, Anthony J. Culyer and Joseph P. Newhouse, eds., Elsevier Science, 2000.
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Katkı Payı % |
Katılım |
-
|
-
|
Laboratuvar / Uygulama |
-
|
-
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
-
|
Portfolyo |
-
|
-
|
Ödev |
-
|
-
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
30
|
Proje |
-
|
-
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
3
|
100
|
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
3 |
100 |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Süre (Saat) |
İş Yükü |
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
-
|
-
|
-
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
3
|
48
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
-
|
-
|
Portfolyo |
-
|
-
|
-
|
Ödev |
-
|
-
|
-
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
20
|
Proje |
-
|
-
|
-
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
-
|
Ara Sınavlar |
1
|
25
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
39
|
39
|
|
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
|
* Katkı Düzeyi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1 |
Sağlık yönetimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinme ve bu bilgileri kullanır.
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 |
Sağlık yönetimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme ve bu bilgileri kullanır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
3 |
Uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4 |
Sağlık yönetimi alanındaki bir sorunu, uygun problem çözme tekniklerini kullanarak çözümler.
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5 |
İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
6 |
Sağlık yönetimi alanındaki güncel gelişmeleri, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini verilerle destekleyerek alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
7 |
Kurum kültürü ve örgütsel iletişimini yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer,
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
8 |
Sağlık yönetimi alanı ile ilgili konularda uygulama planları geliştirebilme ve sonuçları sağlık hizmetleri yönetimi kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
9 |
Sağlık kurumlarını yönetirken; alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek davranır.
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
10 |
Sağlık kurumlarını yönetirken; alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
11 |
Sağlık kurumlarını yönetirken; sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini planlayıp yönetir.
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
12 |
Bir yabancı dili kullanarak “Sağlık Yönetimi” ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
13 |
İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest